25/03/13 App Review: Icomania

In deze rubriek wordt er gekeken naar een gratis applicatie voor op de smartphone. Elke week wordt er een applicatie uitvoerig getest en leest men de voor en nadelen van deze applicatie. Deze week is Icomania aan de beurt.

Game: Icomania

Uitgever:  Games for Friends gmbH

Recensist: Jasper Sweijs

Jaar van uitgave: 2013

Verschenen op: Android & iOS

Icomania heeft hetzelfde principe als 4 pics, 1 word. Je moet namelijk proberen om het goede woord te raden met een x aantal letters die onder het plaatje zijn weergegeven. Het enige verschil ligt hem in de opdrachten die je moet oplossen. Bij icomania heb je maar 1 plaatje en moet je achterhalen wie of wat het is en bij 4 pics, 1 word moet je kijken naar dat wat de vier afbeeldingen gemeen hebben. De afbeeldingen zijn allemaal cartoon-achtige tekeningen van bekende voorwerpen en personen.

Het spel heeft vrijwel dezelfde  interface als 4 pics, 1 word en heeft dezelfde hulpondersteuning. Zo kan je een letter van het toetsenbord weghalen (minder letters om het goede woord te raden) en kan je het spel een goede letter laten invullen.

Gameplay

De gameplay zit zoals verwacht perfect in elkaar. Er mag ook niks minder verwacht worden van een game die weinig vraagt van het toestel. De letters zijn makkelijk naar het open veld te slepen. Het voelt wel heel erg aan als een kloon van het welkende 4 pics, 1 word. Alleen is het een stuk makkelijker. In het spel wordt eigenlijk alleen naar de algemene kennis van een speler gevraagd. Dit maakt het spelletje iets te saai.

Zeker het eerste level is heel makkelijk en vraagt eigenlijk helemaal niks van de speler. Plaatjes van New York, Shrek en Steve Jobs komen allemaal voorbij. Daarnaast zijn al de foto's ook nog makkelijk te herkennen ! Level 2 wordt al iets lastiger en daarna merk je dat het wat leuker wordt. De hints heb je de eerste drie levels helemaal niet nodig, maar daarna heb je ze ongetwijfeld een paar keer nodig.

Features

Het spel heeft alleen een Facebook integratie. Je kan op Facebook vrienden uitnodigen om het ook te spelen. Ook je highscore kan je laten zien aan je vrienden. Jammer is dat het spel geen awards heeft die je kan winnen.  De toevoeging van enkele awards maken voor mij de replay value hoger. Waarom niet weergeven hoeveel plaatjes in een keer goed geraden zijn? Hoeveel seconden men gemiddeld over een afbeelding doet? En waarom geen rankingslijst met je vrienden, wie er het verste is? Dit soort dingen missen teveel spellen nog, en dit spel is daar ook een goed voorbeeld van. Je wilt toch een beetje pochen tegen je vrienden dat jij gemiddeld maar 10 seconden per plaatje nodig hebt.

Oordeel

Het spel is erg leuk maar niet zo verslavend en uitdagend als haar “grote broer”, 4 pics, 1 word. Door het makkelijk begin twijfel je heel erg over het spel. Op hoop van zegen denk je: “dat het maar moeilijker mag worden naarmate ik verder kom”. Niet veel spellen hebben zo veel makkelijke vragen in de eerste 2 levels.

Conclusie

Icomania is een leuke game die niet de replay value heeft die 4 pics, 1 word wel heeft. Desalniettemin, loopt de game soepel en is het leuk tijdverdrijf.  Alleen de echte fans van dit genre spelletjes moeten dit spel maar checken. Voor alle andere zeg ik: er zijn genoeg andere spelletjes om te spelen!