18/03/13 App Review: 100 Doors Of Revenge voor iOS & Android

In deze rubriek wordt er gekeken naar een gratis applicatie voor op de smartphone. Elke week wordt er een applicatie uitvoerig getest en leest men de voor en nadelen van deze applicatie. Deze week is het aan de beurt voor 100 Doors of revenge.

Game: 100 Doors of revenge

Uitgever:  Gipnetix Games

Recensist: Jasper Sweijs

Jaar van uitgave: 2012

Verschenen op: iOS/Android

100 Doors of revenge is een echte hersenkraker. Het spel zit heel simpel in elkaar. Je krijgt een lift voor je en jij moet proberen hem open te krijgen. Het spel werkt niet met een klok, dus je hebt alle tijd de raadsel op te lossen. Daarvoor moet je schudden met het toestel, het toestel draaien, afbeeldingen wegzetten en vele andere dingen. Je wordt als speler uitgedaagd om het spelletje op te lossen. Dit is niet altijd even makkelijk!

Zoals de naam doet vermoeden heeft het spel 100 deuren (zeg maar levels) die gepasseerd moeten worden. Het verschil tussen de levels is groot. Sommige opdrachten heb je gelijk door, andere zie je pas na lange tijd. Zo zit er bijvoorbeeld een lift met 4 getallen. Respectievelijk 0,2,4 en 6. Daaronder zijn vier vervoersmiddelen weergegeven en is het jou taak het getal aan een vervoersmiddel te koppelen. Na een tijdje heb je door waar het om gaat, namelijk het aantal wielen. De boot heeft namelijk geen wielen, de fiets 2, de auto 4 en de vrachtwagen 6. Niet heel lastig, maar je ziet het gelijk of je ziet het niet gelijk.

De levels verschillen erg van elkaar. Zo moet je soms je duim heel lang op een plek drukken, moet je bij een andere level de telefoon kantelen en moet je bij weer een ander level een cijfercode kraken. In de screenshot hierboven was het de bedoeling het kleurenpatroon van de vloer te volgen met de pijl en boog. Zo moest je eerste de blauwe circel schieten, toen de rode en ga zo maar door. De veelzijdigheid maakt het spel leuker, maar wanneer het niet lukt loop je tegen ergenissen aan.

Gameplay

Hier komt toch een kritische noot betreft het spel. Je hebt namelijk wel een het gevoel dat het touchscreen niet optimaal werkt. Een beweging over het scherm wordt niet altijd opgenomen waardoor je iets vaker moet proberen om te weten of het werkt. Zo liep ik in level 7 tegen iets op dat ik al geprobeerd had, maar wat dus uiteindelijk niet is vastgelegd. Dit wekt enige irritatie op tijdens het spelen.

Features

Het spel heeft niet veel bijzondere features en dat maakt ook eigenlijk niks uit. Het spel is juist zo sterk door haar eenvoud. Er zitten wel enkele bonus levels in, maar die voegen in principe weinig toe. De bonus levels zijn ook niet heel anders dan de rest van de levels.

Oordeel

100 doors of revenge is een hele leuk game die alleen tekort schiet op gameplay. Dit maakt het spel lastiger te spelen. Als je dit voor lief neemt dan is dit een geweldige game. De 100 levels zijn genoeg om je dagenlang mee te vermaken.

Het zou goed kunnen zijn dat je als volwassen te diep nadenkt voor een mogelijke oplossing. Hierdoor zou het goed kunnen zijn dat kinderen hier minder moeite mee hebben. Ook de replay value is laag, eenmaal uitgespeeld zal je het spel niet gauw nog een keer spelen.

Conclusie

Als je van puzzels houdt en je niet zo snel stoort aan de wat slechtere gameplay heb je een hele leuke game. Het is uitdagend en de opdrachten zijn vaak leuk. Het spel is bovendien gratis en zorgt voor vermaak. Het enige jammeren is dat je het spel niet gauw nog een keer speelt. Eenmaal uitgespeeld is de pret ervan af.